Ο Ηρακλειώτης αρχιτέκτονας, Μανώλης Αναστασάκης, με συνεργάτη τον Δημήτρη Φραγκιά, κατέκτησαν την πρώτη θέση στη θεματική ενότητα «Μινιμαλισμός» στο διεθνή διαγωνισμό που διοργάνωσε η Αρχιτεκτονική Σχολή του Παλέρμο με την εταιρεία Αtelierx4.
«Η σύλληψη της επιφάνειας»
Το αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν η πρόταση για μία σύλληψη του ξενοδοχείου ως χώρου, όπου παρέχονται (εκτός από τις συνήθεις λειτουργίες) ευκαιρίες για πολιτιστικές συνδιαλλαγές, καλλιτεχνικούς πειραματισμούς καθώς και εκπαίδευσης. Στο κέλυφος ενός σημαντικού μεγάρου του 15ου αιώνα στο Παλέρμο, επιδιώκεται ο φιλοξενούμενος, σαν αληθινός ταξιδιώτης, να είναι ταυτόχρονα θεατής και ηθοποιός ενεργοποιώντας τις αισθήσεις του και διατηρώντας κατά την επιστροφή του πλούσιες αναμνήσεις γεμάτες νόημα. Ο φιλοξενούμενος γίνεται πρωταγωνιστής επιλέγοντας κάθε φορά ένα «έργο» που του προσφέρεται από τα 14 σχεδιασμένα δωμάτια τα οποία αφηγούνται την ιστορία του design μέσα από 14 στιλιστικές και μορφολογικές θεματικές ενότητες οι οποίες αναφέρονται σε μία περίοδο ή τάση του design. Το ξενοδοχείο μετατρέπεται έτσι σε ένα όργανο μεταλλαγής και γνώσης της ιστορίας, των χώρων, των αντικειμένων και των υλικών, ικανό να διαδώσει και να επαναπροσδιορίσει μία νέα ισορροπία μεταξύ του χώρου ως σχεδιασμένο έργο και της λειτουργίας του ως μουσειακού χώρου.
Τα 14 προτεινόμενα θέματα για τους διαγωνιζόμενους ήταν Σχεδιασμός χαμηλού κόστους, Eco-Design, Σχεδιασμός μιας χρήσης, Προσωρινή κατοικία, Toy Design, Επανάχρηση, Μινιμαλισμός, Οργανικός, Εννοιολογικός, Αρθρωτός (modular), Διαδραστικός, Πολυμορφικός , Πολύτροπος και Μεταβατικός σχεδιασμός.
Συνολικά, διαγωνίστηκαν 186 γραφεία από 20 χώρες από τα οποία 43 επιλέχθηκαν για την τελική φάση. Οι διαγωνιζόμενοι της τελικής φάσης όφειλαν να παραδώσουν μελέτη εφαρμογής τόσο για την κατασκευή, όσο και για την επίπλωση και τον εξοπλισμό καθώς και αναλυτικό προϋπολογισμό.
Mε οδηγό την απλότητα και τη σαφήνεια
Η πρόταση του Μανώλη Αναστασάκη για το “minimal room” είχε ως τίτλο «η σύλληψη της επιφάνειας». Με βασική παραδοχή ότι για να προσπαθήσει κανείς να είναι τόσο λιτός αλλά ουσιαστικός όσο ένας Mondrian ή ένας Μόραλης, όσο ένας Mies ή ένας Tadao Ando, όσο μια ιαπωνική οικία ή ένα Σιστερσιανό Μοναστήρι, οφείλει να έχει ως οδηγό την απλότητα και τη σαφήνεια, ο Μανώλης Αναστασάκης προτείνει απλές και ευκρινείς οριζόντιες και κάθετες επιφάνειες οι οποίες εκφράζουν την ιδιότητά τους (επιφάνεια ύπνου, ερμαρίου, γραφείου κλπ.). Επιτυγχάνεται με αυτόν τον απλό χειρισμό μια σαφήνεια για τον σχεδιασμό στοιχείων που προορίζονται για την οριζόντια και όρθια στάση του σώματος μέσα στο χώρο και ταυτόχρονα εκφράζεται με τον πιο υπαινικτικό τρόπο μια σχεδιαστική ιδέα. Ο επισκέπτης βιώνει μια ήρεμη ένταση η οποία δημιουργείται από το νόημα του σχεδιασμού και την λιτή και ήπια έκφρασή του και η οποία ενισχύεται και από την επιλογή των κάθετων διάφανων επιφανειών που ενοποιούν το χώρο.
Διακρίσεις
Ο Μ. Αναστασάκης κατάγεται από τη Γέργερη, είναι αρχιτέκτονας DESA και κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος DEA της Σχολής EHESS.
Έχει μελετήσει πληθώρα ιδιωτικών και δημόσιων έργων και συμμετέχει συχνά σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς όπου έχει λάβει πολλές βραβεύσεις και διακρίσεις.
Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ειδικευμένα περιοδικά και έργα του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και καταλόγους αρχιτεκτονικών εκθέσεων. Έχουν παρουσιασθεί μελέτες του σε εκθέσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Το 2006 επικαιροποιεί το ζήτημα της κατασκευής ουρανοξυστών στην Αθήνα με τη μελέτη του για έναν “Multiscraper” στην περιοχή του ελαιώνα.
Είναι συντάκτης του e-περιοδικού greekarchitects.gr και οργανωτικός υπεύθυνος για το περιοδικό δύο διεθνών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών.
Διδάσκει στο Τμήμα εσωτερικής αρχιτεκτονικής, διακόσμησης και σχεδιασμού αντικειμένου του ΤΕΙ Αθήνας όπου έχει διευθύνει μέχρι σήμερα περισσότερες από 30 πτυχιακές εργασίες.
Είναι συγγραφέας του βιβλίου: Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο: μία πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το οποίο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο το 2003.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου