Project Room - Eυανθία Τσαντίλα, roomwithaview

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης εγκαινίασε τον Ιανουάριο τη σειρά ΕΜΣΤ Νέες Παραγωγές 2010 που συνίσταται σε παραγγελίες νέων έργων στο Project Room του μουσείου. Το δεύτερο έργο της φετινής χρονιάς είναι το roomwithaview της Ευανθίας Τσαντίλα. Η Τσαντίλα θα παρουσιάσει την οπτικοακουστική εγκατάσταση roomwithaview, καθώς και ένα νέο βιβλίο της καλλιτέχνιδος (artist’s book) βασισμένο στο ίδιο έργο.

Το έργο roomwithaview ξεκίνησε το 2005 όταν η Ευανθία Τσαντίλα άρχισε να παρατηρεί και να φωτογραφίζει τους ανθρώπους και τα στιγμιότυπα που διαδραματίζονται έξω από το παράθυρο του εργαστηρίου της στο Βερολίνο. Στο απέναντι πεζοδρόμιο βρίσκεται ένα κατάστημα με ερωτικά είδη. Η καθημερινή δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα μπροστά από το sex shop Erotica διεγείρει την περιέργεια της καλλιτέχνιδος, η οποία δρώντας ως voyeur παρατηρεί και φωτογραφίζει κρυφά, πίσω από την κουρτίνα του παραθύρου.

Στη συνέχεια η καλλιτέχνις επεξεργάστηκε τις φωτογραφίες που τράβηξε και τις συνδύασε με διάφορα κείμενα από τον χώρο της ποίησης, της φιλοσοφίας, της λογοτεχνίας κ.ά. επιδιώκοντας νοητικές ανταλλαγές ανάμεσα στις εικόνες που δημιούργησε και στα κείμενα που επέλεγε να τις συνοδεύουν. Έτσι, δημιούργησε μια σειρά από ηλεκτρονικά μηνύματα, που αποτελούνται από μια φωτογραφία και ένα κείμενο το καθένα, τα οποία στέλνει σε έναν μεγάλο αριθμό παραληπτών από το 2005 μέχρι και σήμερα. Η καλλιτέχνις δημιουργεί πολλαπλούς συσχετισμούς ανάμεσα στα δύο αυτά μέσα και επιδιώκει διαφορετικά επίπεδα ανάγνωσης των μηνυμάτων, διανοίγοντας την ερμηνεία του κειμένου αλλά και εκείνη της εικόνας. Ο τίτλος του μηνύματος είναι συχνά αποκαλυπτικός και αποτελεί κλειδί για την ανάγνωση της σχέσης που η ίδια επιδιώκει.

Ο παραλήπτης των ηλεκτρονικών μηνυμάτων γίνεται συμμέτοχος αλλά και συνένοχος στο παιχνίδι της ηδονοβλεψίας που στήνει η καλλιτέχνις. Αναπτύσσεται μια «κρυφή» συνομιλία μεταξύ της καλλιτέχνιδος και του κάθε παραλήπτη και προκύπτουν μια σειρά από ερωτήματα σχετικά με την πραγματικότητα της εικόνας, το αντικείμενο παρακολούθησης αλλά και της σχέσης της εικόνας με το κείμενο: Ποιος είναι αυτός που βλέπει; Τι παρατηρεί; Πόσο αληθινή είναι η εικόνα; Ποια η σχέση της εικόνας με το κείμενο;

Η Τσαντίλα μεταφέρει το ‘δωμάτιο με θέα’ από τον κοινωνικό στον ηλεκτρονικό χώρο και από τον ηλεκτρονικό στον αρχιτεκτονικό χώρο του μουσείου. Η παρουσίαση του roomwithaview στο Project Room του μουσείου δεν σημαίνει και το τέλος της αποστολής μηνυμάτων. Το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη στον χώρο του διαδικτύου.

Δάφνη Βιτάλη


Η Ευανθία Τσαντίλα γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη ενώ από το 1998 ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ με καθηγητή τον Γιάννη Κουνέλλη, απ’ όπου αποφοίτησε το 1997. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 48η Μπιενάλε της Βενετίας (1999) και έχει πάρει μέρος στη Μπιενάλε της Πράγας (2005), στη Μπιενάλε του Γκιουμρί της Αρμενίας (2006) και στην πρώτη Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης (2007).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου