THOMAS STRUTH

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα ενός από τους πιο φημισμένους φωτογράφους της εποχής μας.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70, ο Thomas Struth είναι γνωστός για τα αρχιτεκτονικά και αστικά του θέματα, τα πορτραίτα, τα τοπία, καθώς και τα εσωτερικά μουσείων που έχει φωτογραφήσει. Με σπουδές αρχικά στη ζωγραφική, στράφηκε στη φωτογραφία το 1974, ενώ φοιτούσε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ υπό την καθοδήγηση του Gerhard Richter (1974) και αργότερα των Bernd και Hilla Becher (1976), οι οποίοι, από τα τέλη του 1950 ανέλαβαν το έργο της συστηματικής αρχειοθέτησης των ανώνυμων βιομηχανικών κτιρίων της Γερμανίας. Δίδαξαν στην Ακαδημία του Ντίσελντορφ, όπου οι Becher υπερασπίστηκαν μία ‘ντοκιμενταρίστικη’, απέριττη φωτογραφική γλώσσα, χωρίς συναισθηματισμό, που όμως χαρακτηριζόταν από μεγάλη ακρίβεια.

Το 1976, ο Thomas Struth ξεκίνησε να φωτογραφίζει συστηματικά δρόμους και κτίρια σε πολλά μέρη του κόσμου, από την Ευρώπη έως τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία, το οποίο ονόμασε ‘Ασυνείδητοι Τόποι΄ (‘Unconscious Places’). Με μικρές ασπρόμαυρες λήψεις έρημων δρόμων, εφάρμοσε την ακρίβεια και τις αρχές της ‘Νέας Αντικειμενικότητας’, πάνω στην προσωπική του οπτική για τους δημόσιους χώρους και το συλλογικό ασυνείδητο.

Αυτή η προσέγγιση, σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον του για τη ζωγραφική και το ζήτημα που τον απασχόλησε σχετικά με την προσέγγιση των έργων τέχνης μέσα από θεσμούς όπως το Μουσείο, οδήγησε από το 1989, τον Thomas Struth στην πιο γνωστή σειρά του με τίτλο ‘Φωτογραφίες Μουσείων’ (Museum Photographs). Η σειρά αυτή αποτελείται από έγχρωμες φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων από τα σπουδαιότερα μουσεία του κόσμου, στις οποίες οι επισκέπτες των μουσείων θαυμάζουν τα αριστουργήματα της ιστορίας της Τέχνης. Οι φωτογραφίες αυτού του κύκλου αποτελούν, κατά κάποιον τρόπο, φιλοσοφικά δοκίμια για τη σχέση ανάμεσα στο ‘αριστούργημα’, το κοινό, τον ρόλο του μουσείου, τον ρόλο του φωτογράφου αλλά και τον τρόπο με τον οποίο εμείς, ως θεατές, ανταποκρινόμαστε στη φωτογραφική εικόνα που αντικατοπτρίζει όλες αυτές τις σχέσεις.

Οι φωτογραφίες αυτές οδήγησαν με τη σειρά τους, στη δημιουργία του κύκλου ‘Παράδεισος’ (Paradise), με φωτογραφίες από τα πυκνά παρθένα δάση της Βραζιλίας, της Ιαπωνίας, της Κίνας, της Αυστραλίας και της Γερμανίας, αλλά και τοπία της Αμερικανικής Δύσης. Σε αυτόν τον κύκλο, με τίτλο ‘Νέες εικόνες του Παραδείσου’ (New Pictures of Paradise) από το 1998, ο Struth, αποφεύγοντας τη σφαίρα της εξωτικής φαντασίας, παρουσιάζει στον θεατή, με εξαιρετικά εκλεπτυσμένο τρόπο, λεπτομερείς εικόνες της φύσης, σε μεγάλες διαστάσεις – εικόνες που μπορούν να χαρακτηριστούν ως μέσα στοχασμού, καθώς στερούν από τον θεατή τη δυνατότητα να συλλάβει τη συνολική εικόνα και να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για εσωτερικό διάλογο και συνείδηση του εαυτού.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Έκθεση φωτογραφίας του Γερμανού καλλιτέχνη
16 Ιουνίου – 14 Σεπτεμβρίου 2009

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου